Voor de meeste klachten, of deze nu spontaan, of door een ongeval of overbelasting ontstaan zijn, kan een goed opgeleide osteopaat een behandelingswijze uitwerken. Dit kan zowel bij volwassenen, kinderen en pasgeborenen.

Er zijn ook klachten die een osteopaat niet kan en mag behandelen. Een competent osteopaat herkent deze klachten en verwijst de patiƫnt daarvoor naar zijn behandelend geneesheer.

Volwassenen

• Rugpijn: lumbago, artrose, rugblokkades, hernia, iscias, uitstralende pijn in het been.
  • Nekpijn: stijfhals (torticolli), nekblokkades, whiplash, uitstralende pijn in de arm en schouder.
  • Ledematen: knie- en enkelpijn, frozen shoulder, PSH, elleboogpijn, ontstekingen (bijv. tenniselleboog, golfelleboog, tendinitis of achillespees) slechte doorbloeding, ingeklemde zenuw (bv: carpaal tunnelsyndroom)
  • Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn, pijn aan het kaakgewricht, sinusitis, frequente oor- en keelontstekingen, duizeligheid, oorsuizingen.
  • Bekkenpijn: bekkenblokkades, bekkeninstabiliteit, uitstralende pijn in het bekken en heupen.
  • Sportletsels: tendinitis, spierkrampen, spierscheuren, overbelasting, stress-fractuur, verzwikking.
  • Organen: maag- en darmklachten, algemene buikpijnen, moeilijke vertering, spastische darm, maagzuur, leveroverbelasting, constipatie, hypertonie, hypotonie.
  • Urinesysteem: blaasverzakking, incontinentie.
  • Gynaecologie: menstruatiestoornissen, endometriose, vruchtbaarheidsproblemen, zwelling van de prostaat.
  • Bezenuwing: tintelingen, krachtsverlies, zenuwinklemmingen.
  • Psychisch: depressie, angst, stress, overspanning, hyperventilatie.
  • Algemeen: C.V.S., fibromyalgie, vermoeidheid.

Kinderen

KIDD-syndroom, leerproblemen, concentratieproblemen, orthodontie-problemen met het gebit, gedragsproblemen, slaapproblemen, moeilijke spijsvertering, moeilijke stoelgang, oorontstekingen, hoofdpijnen, buikpijnen, astma, sportletsels, nek- en rugklachten.

Baby’s

Reflux, huilbaby’s, vormafwijkingen hoofd, voorkeurshouding (hoofd naar links of rechts), moeilijke zuigreflex, darmklachten, kiss-syndroom, motorische achterstand.